Εκτύπωση

Μύθοι και Ιστορίες

H Βοιωτία αποτέλεσε διαχρονικά το επίκεντρο του μυθολογικού και ιστορικού ενδιαφέροντος.Οι σπουδαιÏŒτερες φυσιογνωμίες που συνδέθηκαν με την περιοχή είναι οι εννέα Μούσες. Αν και υπάρχουν διάφορες απÏŒψεις σχετικά με τον τÏŒπο καταγωγής των θεοτήτων, ωστÏŒσο έχει επικρατήσει η άποψη ÏŒτι κατοικούσαν στον ΕλικÏŽνα. Οι Μούσες ήταν κÏŒρες του Δία και της Μνημοσύνης. Ως προστάτιδες των ΤεχνÏŽν, χάριζαν έμπνευση σε κάθε ικανÏŒ καλλιτέχνη. Στις Θεσπιές, και συγκεκριμένα στο ΙερÏŒ Άλσος των ΜουσÏŽν, διοργανÏŽνονταν κάθε τέσσερα χρÏŒνια γιορτές προς τιμήν των ΜουσÏŽν, τα «Μουσεία». Στις γιορτές συμμετείχαν ποιητές, μουσικοί και αθλητές, οι οποίοι διαγωνίζονταν στη σάλπιγγα, την επική ποίηση, τη ραψωδία, την κιθάρα, τον αυλÏŒ, τη σατυρική ποίηση και την υποκριτική τραγωδίας και κωμωδίας και έπαιρναν ως έπαθλο ένα στεφάνι απÏŒ κισσÏŒ ή ροδοδάφνη.

ΕκτÏŒς απÏŒ τις Μούσες, στη Βοιωτία ζούσαν σύμφωνα με τους αρχαίους Έλληνες και οι Κωρύκειες Νύμφες, κÏŒρες του ποταμού Κλειστού και της Κωρυκείας. Είχαν έδρα τους το Κωρύκειο Άντρο (στην Αράχοβα). Το σπήλαιο ήταν αφιερωμένο και στο θεÏŒ Πάνα, τον γιο του Ερμή με τα πÏŒδια τράγου, το δασύ τρίχωμα και τα κέρατα στο κεφάλι.


Ο ΠαρνασσÏŒς θεωρούνταν ιερÏŒ βουνÏŒ του ΑπÏŒλλωνα και του ΔιÏŒνυσου. Και για τους δύο θεούς υπήρχαν φημισμένα ιερά στην περιοχή. Ο ΠαρνασσÏŒς είναι συνδεδεμένος και με το ÏŒνομα του γενάρχη των Ελλήνων, του Έλληνα, γιου του Δευκαλίωνα και της Πύρρας. Ο Δευκαλίων και η Πύρρα προσάραξαν με την κιβωτÏŒ τους στην ψηλÏŒτερη κορυφή του Παρνασσού, μετά τον περίφημο κατακλυσμÏŒ.
Με τη Βοιωτία σχετίζεται και ο κορυφαίος ήρωας της ελληνικής μυθολογίας, ο Ηρακλής. Σύμφωνα με τον Ησίοδο (Θεογονία, 530), ο Ηρακλής γεννήθηκε στη Θήβα. Πάντως, το ιερÏŒ του Ηρακλή βρισκÏŒταν στη Θίσβη, ÏŒπου τελούνταν και οι μουσικοί και αθλητικοί αγÏŽνες «Ηράκλεια» προς τιμήν του.

Στη Δαύλεια μαρτυρείται ÏŒτι έλαβε χÏŽρα ο μύθος του Τηρέα, ο οποίος με τη βίαιη συμπεριφορά του εναντίον της συζύγου του ΠρÏŒκνης και της αδερφής της Φιλομήλας, οδήγησε τους θεούς να τον μεταμορφÏŽσουν σε τσαλαπετεινÏŒ. Τήν ΠρÏŒκνη μεταμÏŒρφωσαν σε αηδÏŒνι και τη Φιλομήλα σε χελιδÏŒνι.
Με τη Βοιωτία συνδέθηκαν, επίσης, ο Κάδμος, ο οποίος ίδρυσε την Καδμεία στην περιοχή της Θήβας, ο μάντης Τειρεσίας, που προέβλεπε με ακρίβεια τα μελλούμενα, καθÏŽς και το γένος των ΛαβδακιδÏŽν (Λάιος, Οιδίποδας, ΑντιγÏŒνη, Ισμήνη, Ετεοκλής και Πολυνείκης) με τις πολλές δυστυχίες του.



Ιστορικά στιγμιÏŒτυπα
Η ιστορία της Βοιωτίας ξεκινά απÏŒ την προÏŠστορική εποχή. Σύμφωνα με την τοπική παράδοση, πρÏŽτος βασιλιάς της ήταν ο Ώγυγος. Το εύφορο έδαφος της περιοχής προσέλκυσε απÏŒ νωρίς διάφορα φύλα. Κατοίκησαν εκεί οι Έκτηνες, οι Άονες, οι ÎŽαντες, οι Μινύες, οι Καδμείοι και οι Γεφυραίοι. Στην ύστερη μυκηναÏŠκή περίοδο, στην περιοχή της Βοιωτίας εγκαταστάθηκαν, προερχÏŒμενοι απÏŒ τη Θεσσαλία, οι Βοιωτοί, οι οποίοι κυριάρχησαν στους παλιÏŒτερους κατοίκους. Οι Βοιωτοί κατέλαβαν τη ΧαιρÏŽνεια, τον ΟρχομενÏŒ και την ΚορÏŽνεια, ÏŒπου ίδρυσαν το ιερÏŒ της Ιτωνίας Αθηνάς. Λίγα χρÏŒνια αργÏŒτερα κατέλαβαν τη Θήβα και τις Πλαταιές.
Αρχικά η Βοιωτία ήταν ενιαίο κράτος, αλλά πολύ γρήγορα διασπάστηκε σε μικρά βασίλεια, που συνδέονταν μεταξύ τους με μια μορφή πολιτικής και θρησκευτικής ένωσης, το ΚοινÏŒ των ΒοιωτÏŽν. Το ΚοινÏŒ αποτέλεσε το αρχαιÏŒτερο πρÏŒτυπο πολιτικής ένωσης ομάδων. Ιδρύθηκε στα τέλη του 7ου αιÏŽνα π.Χ. απÏŒ πÏŒλεις της Βοιωτίας, με επικεφαλής τη Θήβα. Κάθε πÏŒλη συνεισέφερε στη βοιωτική ομοσπονδία στρατÏŒ και χρήματα. Οι πÏŒλεις- μέλη είχαν κοινÏŒ νÏŒμισμα (απÏŒ τα τέλη του 6ου αιÏŽνα π.Χ.) και έναν εκλεγμένο αρχηγÏŒ, το βοιωτάρχη, με θητεία ενÏŒς έτους. Το ΚοινÏŒ των ΒοιωτÏŽν διατηρήθηκε μέχρι τον 3ο αιÏŽνα μ.Χ.
Κατά τους Περσικούς πολέμους πολλές βοιωτικές πÏŒλεις συνεργάστηκαν με τους Πέρσες, ωστÏŒσο οι Πλαταιείς και οι Θεσπιείς ξεχÏŽρισαν για την φιλελληνική στάση τους. Μάλιστα, οι Θεσπιείς βρέθηκαν μέχρι τελευταία στιγμή κοντά στους 300 του Λεωνίδα στη μάχη των ΘερμοπυλÏŽν. Για την αντίστασή τους εναντίον των ΠερσÏŽν, οι Πλαταιές και οι Θεσπιές καταστράφηκαν απÏŒ το στρατÏŒ του Ξέρξη.
 
Κατά την περίοδο του Πελοποννησιακού πολέμου οι Βοιωτοί πολέμησαν στο πλευρÏŒ των Λακεδαιμονίων, με εξαίρεση πάλι τους Πλαταιείς και τους Θεσπιείς. Μετά τη λήξη του πολέμου άρχισε η μεγάλη ακμή της Βοιωτίας και του Κοινού της, την οποία έπληξαν οριστικά ο βασιλιάς της Μακεδονίας, Φίλιππος Β’, και ο γιος του, Αλέξανδρος. Μεγαλύτερη παρακμή επήλθε κατά τα ρωμαÏŠκά χρÏŒνια.

Η Βοιωτία γνÏŽρισε ακμή και κατά τη βυζαντινή περίοδο, αν και δοκιμάστηκε πολλές φορές απÏŒ επιδρομές Αβάρων, Σλάβων, ΣαρακηνÏŽν και Βουλγάρων. Κύριος παράγοντας της ακμής της ήταν η εκτροφή μεταξοσκωλήκων και η κατεργασία μεταξιού. Την ανάπτυξη αυτή σταμάτησαν οι Νορμανδοί με την εισβολή τους το 1147 μ.Χ., οπÏŒτε μετέφεραν τη μεταξουργία στη Σικελία αιχμαλωτίζοντας εξειδικευμένους τεχνίτες. Μετά την πρÏŽτη Άλωση της Κωνσταντινούπολης το 1204 μ.Χ., η Βοιωτία μαζί με την Αττική παραχωρήθηκαν στον ÎŒθωνα ΔελαρÏŒς, ο οποίος ίδρυσε το Δουκάτο των ΑθηνÏŽν. Στη συνέχεια την περιοχή κατέκτησαν Καταλανοί μισθοφÏŒροι. Ακολούθησαν η ολιγÏŒχρονη κυριαρχία των Ναβαρρέων και η ηγεμονία των ΑτσαγιÏŒλι. Το 1460 μ.Χ. η Βοιωτία προσαρτήθηκε απÏŒ τον Μωάμεθ Β’ στην Οθωμανική αυτοκρατορία και παρέμεινε υπÏŒ οθωμανικÏŒ ζυγÏŒ ως την επανάσταση του 1821.

Την εποχή της Ελληνικής Επανάστασης έδρασαν στη Βοιωτία ο Αθανάσιος Διάκος, ο Οδυσσέας Ανδρούτσος, ο Δημήτριος Υψηλάντης, ο ΓεÏŽργιος ΚαραÏŠσκάκης και άλλοι σπουδαίοι οπλαρχηγοί. Μάλιστα, η τελευταία μάχη των Ελλήνων κατά των Τούρκων δÏŒθηκε υπÏŒ την καθοδήγηση του Δημητρίου Υψηλάντη στην Πέτρα Αλιάρτου το 1829. Μεγάλες μάχες διεξήχθησαν και στη Δαύλεια, στο Δίστομο, στην Αράχοβα και στη Δομβραίνα.  Η Βοιωτία ήταν απÏŒ τις πρÏŽτες περιοχές που εντάχθηκαν στο νέο ελληνικÏŒ κράτος.
Μεγάλη ήταν η συμβολή των ΒοιωτÏŽν στους Βαλκανικούς πολέμους και στη Μικρασιατική εκστρατεία. ΩστÏŒσο, με ανεξίτηλο μελάνι γράφτηκε η αντιστασιακή δράση των κατοίκων την περίοδο της Γερμανικής Κατοχής. Την ισχυρή τους αντίσταση οι Βοιωτοί την πλήρωσαν με αιματηρά αντίποινα: εκτελέσεις, σφαγές γυναικÏŒπαιδων και καταστροφές χωριÏŽν, με αποκορύφωμα το Ολοκαύτωμα του ΔιστÏŒμου στις 10 Ιουνίου 1944, με θύματα 218 κατοίκους. 





  
 
Επόμ. >

© 2007 Epimelitirio Viotias